in

How to double your sales

Een tijd geleden stond ik bij Scheltema in Amsterdam en mijn oog viel op een boekje van ongeveer 200 pagina’s. De titel luidde “How to Double your Sales” geschreven door Bruce King. Het leek me wel aardig, maar toen ik de prijs zag schrok ik toch even. 30 euro. Oef. Weggelegd. Toch was ik nieuwsgierig geworden, want wie wil er nu niet zijn Sales verdubbelen… Ik kocht het.

De eerste poging die ik deed om het boek te lezen was op een vakantiereis naar Griekenland. Na 30 pagina’s deed ik het weer dicht. Wat een onzin allemaal. Veel gedoe over positief denken en NLP en “truckjes” om potentiële klanten te beïnvloeden. Het beetje theorie dat er al in zat was slecht onderbouwd. Niet mijn smaak en zonde van de 30 euro dacht ik toen.

Bij een vliegreis van vorige week (naar Brazilie) had ik wat meer tijd om te lezen. En ja, omdat de tijd toch gedood moest worden in het vliegtuig besloot ik het toch maar weer te wagen. Je weet nooit.

Uiteindelijk ben ik toch redelijk enthousiast. Als je op zoek bent naar gefundeerde theorieën over hoe je meer kan verkopen dan is dit boek een afrader. Als je op zoek bent naar motivatie om snoeihard je sales te verdubbelen dan is het een gouden aanrader.

Los van alle handigheidjes die je kunt toepassen in verkooptechnieken (“silent close” en dat soort dingen) was er 1 model wat mij wel aansprak. Het zogenaamde GAVA model. Iedereen die zijn sales wil verdubbelen moet beginnen met dit model. De eerste G staat voor GOALS. Wanneer je iets wil verkopen moet je doelen stellen. Niet alleen zakelijke doelen, maar ook persoonlijke doelen. Een zakelijk doel is om je verkopen te verdubbelen. Een persoonlijk doel is bijvoorbeeld om binnen nu en 6 maanden een huis te kopen. Of een sportauto.

De A staat voor AFFIRMATION. Je moet jezelf iedere dag in de spiegel kijken en jezelf herinneren aan de doelen die je hebt gesteld. Behandel je doelen als geboden die je iedere dag probeert na te streven. Bedenk ook bij alles wat je doet of het bijdraagt aan de doelen die je hebt gesteld.

De V staat voor VISUALISATION. Volgens King zijn alle mensen met elkaar verbonden op een soort telepatische manier. Wanneer je jezelf indenkt dat die ene klant je gaat bellen, dan gaan ze ook bellen, zo is de redenering. Persoonlijk denk ik dat dit natuurlijk complete onzin is, maar nutteloos zou ik het niet noemen. Wanneer je je indenkt dat een klant je belt, verandert je attitude en houding ten aanzien van de klant enorm en wellicht op een gunstige manier. Als je jezelf inbeeldt dat een klant belt, en dat gebeurt daadwerkelijk, reageer je zelfverzekerder in verdere communicatie. Je had immers al verwacht dat de klant zou bellen. Je gedrag en attitude ten aanzien van een klant heeft een uitwerking op je gedrag naar die klant toe (denk aan communicatie) die wellicht positief uitpakt.

De laatste A staat voor ACTION. Heel simpel: wil je dingen bereiken, dan moet je ook dingen doen. Stilzitten werkt niet. Ga erop uit, onderneem en doe wat je moet doen om je doelen te bereiken.

Voor gefundeerde hardcore sales theorieën hoef je dit boek dus niet te kopen. Het is niet zo dat King totale onzin schrijft, het is alleen dat de uitleg van King waarom dingen werken (zoals Visualiseren) in mijn ogen niet kloppen. Dat maakt het echter nog geen slecht boek, want als dit boek iets doet dan is het de lezer wel volledig motiveren. Dus, zit je zakelijk in een dip of voel je jezelf geen topverkoper, koop dan dit boek en je komt er waarschijnlijk snel vanaf!

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Het BOL.com model – Hoe krijg jij de grootste webshop van Nederland

Ik innoveer dus ik ben