Hieronder een overzicht van boeken die ik zelf heb gelezen én waarvan ik denk dat iedere marketeer ze uit het hoofd moet kennen. De lijst is in ontwikkeling, dus stay tuned.

rockefeller habits robert van eekhout marketingMastering the Rockefeller Habits (Harnish) – Fantastisch boek over het runnen van een snelgroeiend, jong bedrijf. Weet op briljante wijze al het goede van Jim Collins, Treacy & Wiersema, Hamel en Prahalad bij elkaar te brengen. Centraal staat het one-page strategic plan waarmee je in 2 A4-tjes (echt!) je hele bedrijf op papier hebt staan. Dit boek is in combinatie met Business Model Generation de blueprint van jouw bedrijf.
Startup Life: Surviving and Thriving in a Relationship with an Entrepreneur (Feld & Batchelor) – Hoe overleef ik een ondernemer? Of beter gezegd, hoe overleef ik een relatie met een ondernemer? Dat is de centrale vraag in Startup Life. Zie dit als een boek voor de persoonlijke ontwikkeling van een marketeer. Want hoewel dit boek in een ondernemerscontext is geschreven, is het boek ook van toepassing op mensen die heel hard werken. Zoals marketeers. Het boek geeft veel tips en inzichten in hoe je de balans tussen business en relatie gezond kunt houden, zonder daarbij last te hebben van een hoog therapeutisch gehalte. Humor voert de boventoon.
Blue Ocean Strategy (Kim & Mauborgne) – Must read voor iedere marketeer. Hoe maak ik van mijn toko een sterrentent door de blauwe oceanen op te zoeken en de rode oceanen van concurrentie te verlaten? Veel theorie op strategisch niveau en tegelijkertijd heel praktisch in te zetten.
Marketing aan de Top (Frambach & Leeflang) – Wat is het belang van marketing in de organisatie? Wat kan “het vak marketing” bijdragen aan de groei van een bedrijf? Waar moeten marketeers op letten om marketing geaccepteerd en succesvol te krijgen? Veel theorie (ook van Nederlandse bodem!) die goed van pas komt in menige heisessie.
Strategy Bites Back (Mintzberg, Ahlstrand, Lampel) – Dit boek van mijn persoonlijke held Mintzberg neemt je mee door de wereld van strategie. Hij doet dit aan de hand van ‘bits’ en ‘bites’, oftewel kleine brokjes theorie gevolgd door anekdotes en cases uit de praktijk. Bijzonder leuk om te lezen en tegelijkertijd erg leerzaam. Dit boek legt je écht uit wat strategie is.
Groundswell (Li & Bernoff) – Het enige en laatste boek dat ik ooit gelezen heb over social media. Dit boek legt op systematische wijze uit hoe je als organisatie gebruik kunt maken van de sociale ontwikkelingen op het web (ongeacht platform!). Er worden diverse strategieën uitgerold die je naar behoefte kunt inzetten. Als je dit hebt gelezen hoef je nooit meer een boek over sociale media te kopen.
Creating Market Insight (Smith & Raspin) – Market of Customer Insights zijn hete topics. Maar wat is een market of customer insight nu eigenlijk? Dit vaak ongrijpbare concept wordt in dit boek glashelder uitgelegd. Met verschillende frameworks en modellen wordt duidelijk wat een market insight is, hoe je ze kunt vinden en hoe je er mee om kunt gaan. Heel waardevol voor met name marktonderzoekers. Lees ook het bericht dat ik schreef over Creating Market Insight.
The Other Side of Innovation (Govindarajan & Trimble) – Hoe kun je innovatie bewerkstelligen in een organisatie? Er zijn veel boeken geschreven over het vinden van een innovatief concept (de berg oprijden). Maar het uitvoeren van dat concept is net zo ingewikkeld (de berg afrijden). Op welke wijze kun je je resources effectief verdelen en inzetten om de innovatie een grote kans van slagen te geven? Tikje droog boek maar wel hét fundament om te moeilijkheid van innoveren volledig te doorgronden. Lees ook het artikel dat ik eerder schreef over het boek The Other Side of Innovation.
Getting to Plan B (Mullins & Komisar) – Fantastisch boek dat eigenlijk heel veel verband houdt met business model innovatie, maar dan vooral het financiële aspect. Dit boek laat je zien waarom het veranderen van je strategie helemaal geen slecht idee is. Sterker nog, het aanpassen van je doelen, diensten of producten along the way is helemaal zo gek nog niet. Dit boek combineert veel interessante en bruikbare theorie met leuke en levendige cases. MUST READ. Eerder schreef ik ook een bericht over Getting to Plan B.
Marketing Metaphoria (Zaltman & Zaltman) – Wat bedoelen consumenten met wat ze zeggen? Menen consumenten wel wat ze zeggen en hoe moeten we dat wat ze ons vertellen eigenlijk interpreteren? Dit – beroemde – boek gaat in op de betekenis van dieperliggende motieven van consumenten die verscholen liggen in de alledaagse opmerkingen die ze maken. Het boek leest prettig weg, barst van voorbeelden en werpt een fris licht op traditioneel kwalitatief onderzoek. Eerder schreef ik ook een tweedelig artikel over Marketing Metaphoria.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *