Hieronder een overzicht van marketing boeken die ik zelf erg goed vond en waarvan ik denk dat je ze ook gelezen moet hebben.
The Experience Exonomy
Joseph Pine en James Gilmore
Na commodities, producten en diensten is de tijd aangebroken voor het volgende era in de economie: the experience economy, of beleveniseconomie. Zo blijf je relevant voor je klanten en lever je ze meer waarde. Het boek van Pine en Gilmore beschrijft wat ervaringen precies zijn, waarom die waarde toevoegen voor je klanten en hoe je ervaringen (belevenissen) precies ontwerpt.
Serie: The Experience Economy (de beleveniseconomie)Platform Revolution
Geoffrey G. Parker, Marshall W. Van Alstyne, Sangeet Paul Choudary
Platforms worden steeds belangrijker voor consumenten én organisaties. Sommige platforms zetten complete industrieën op hun kop en creëren op een hele nieuwe manier waarde voor de klant. Denk aan Uber, Airbnb of Amazon. In het boek Platform Revolution leggen de auteurs heel overzichtelijk uit waarom platforms zo belangrijk worden en hoe je daar als organisatie op inspeelt. Het boek beschrijft wat er bij komt kijken om een succesvol platform op te zetten, hoe je die van A tot Z managed en waar je op moet letten als je een platform business model implementeert.
Platform Business Model: hoe maak je gebruik van de Platform Revolutie?Waarde Propositie Ontwerp
Alexander Osterwalder, Greg Bernarda en Yves Pigneur
In het boek Waarde Propositie Ontwerp of Value Proposition Design in het Engels leggen Alexander Osterwalder en collega's uit hoe je de perfecte waardepropositie ontwerpt voor jouw klant. Met een geheel eigen model loop je langs de gains, pains en de jobs van de klant en bepaal je hoe je die matcht met jouw product of dienst. Wat mij betreft hét basisboek voor iedere marketeer wiens taak het is om waardevolle producten en diensten op de markt te zetten.
Het value proposition canvas: ontwerp de perfecte waardepropositieMastering the Rockefeller Habits
Verne Harnish
Fantastisch boek over het runnen van een snelgroeiend, jong bedrijf. Weet op briljante wijze al het goede van Jim Collins, Treacy & Wiersema, Hamel en Prahalad bij elkaar te brengen. Centraal staat het one-page strategic plan waarmee je in 2 A4-tjes (echt!) je hele bedrijf op papier hebt staan. Dit boek is in combinatie met Business Model Generation de blueprint van jouw bedrijf.
Startup Life: Surviving and Thriving in a Relationship with an Entrepreneur
Feld & Batchelor
Hoe overleef ik een ondernemer? Of beter gezegd, hoe overleef ik een relatie met een ondernemer? Dat is de centrale vraag in Startup Life. Zie dit als een boek voor de persoonlijke ontwikkeling van een marketeer. Want hoewel dit boek in een ondernemerscontext is geschreven, is het boek ook van toepassing op mensen die heel hard werken. Zoals marketeers. Het boek geeft veel tips en inzichten in hoe je de balans tussen business en relatie gezond kunt houden, zonder daarbij last te hebben van een hoog therapeutisch gehalte. Humor voert de boventoon.
Blue Ocean Strategy
Kim & Mauborgne
Must read voor iedere marketeer. Hoe maak ik van mijn toko een sterrentent door de blauwe oceanen op te zoeken en de rode oceanen van concurrentie te verlaten? Veel theorie op strategisch niveau en tegelijkertijd heel praktisch in te zetten.
Share Marketing aan de Top
Frambach & Leeflang
Wat is het belang van marketing in de organisatie? Wat kan “het vak marketing” bijdragen aan de groei van een bedrijf? Waar moeten marketeers op letten om marketing geaccepteerd en succesvol te krijgen? Veel theorie (ook van Nederlandse bodem!) die goed van pas komt in menige heisessie.
Strategy Bites Back
Mintzberg, Ahlstrand, Lampel
Dit boek van mijn persoonlijke held Mintzberg neemt je mee door de wereld van strategie. Hij doet dit aan de hand van ‘bits’ en ‘bites’, oftewel kleine brokjes theorie gevolgd door anekdotes en cases uit de praktijk. Bijzonder leuk om te lezen en tegelijkertijd erg leerzaam. Dit boek legt je écht uit wat strategie is.
Share Groundswell
Li & Bernoff
Het enige en laatste boek dat ik ooit gelezen heb over social media. Dit boek legt op systematische wijze uit hoe je als organisatie gebruik kunt maken van de sociale ontwikkelingen op het web (ongeacht platform!). Er worden diverse strategieën uitgerold die je naar behoefte kunt inzetten. Als je dit hebt gelezen hoef je nooit meer een boek over sociale media te kopen.
Creating Market Insight
Smith & Raspin
Market of Customer Insights zijn hete topics. Maar wat is een market of customer insight nu eigenlijk? Dit vaak ongrijpbare concept wordt in dit boek glashelder uitgelegd. Met verschillende frameworks en modellen wordt duidelijk wat een market insight is, hoe je ze kunt vinden en hoe je er mee om kunt gaan. Heel waardevol voor met name marktonderzoekers.
Lees ook het bericht dat ik schreef over Creating Market InsightShare The Other Side of Innovation
Govindarajan & Trimble
Hoe kun je innovatie bewerkstelligen in een organisatie? Er zijn veel boeken geschreven over het vinden van een innovatief concept (de berg oprijden). Maar het uitvoeren van dat concept is net zo ingewikkeld (de berg afrijden). Op welke wijze kun je je resources effectief verdelen en inzetten om de innovatie een grote kans van slagen te geven? Tikje droog boek maar wel hét fundament om te moeilijkheid van innoveren volledig te doorgronden.
Lees ook het artikel dat ik eerder schreef over het boek The Other Side of InnovationShare Getting to Plan B
Mullins & Komisar
Fantastisch boek dat eigenlijk heel veel verband houdt met business model innovatie, maar dan vooral het financiële aspect. Dit boek laat je zien waarom het veranderen van je strategie helemaal geen slecht idee is. Sterker nog, het aanpassen van je doelen, diensten of producten along the way is helemaal zo gek nog niet. Dit boek combineert veel interessante en bruikbare theorie met leuke en levendige cases. MUST READ.
Eerder schreef ik ook een bericht over Getting to Plan B.Marketing Metaphoria
Zaltman & Zaltman
Wat bedoelen consumenten met wat ze zeggen? Menen consumenten wel wat ze zeggen en hoe moeten we dat wat ze ons vertellen eigenlijk interpreteren? Dit – beroemde – boek gaat in op de betekenis van dieperliggende motieven van consumenten die verscholen liggen in de alledaagse opmerkingen die ze maken. Het boek leest prettig weg, barst van voorbeelden en werpt een fris licht op traditioneel kwalitatief onderzoek.
Eerder schreef ik ook een tweedelig artikel over Marketing MetaphoriaDoet Marketing Ertoe?
Ruud Frambach
In dit boek laat Ruud Frambach zien waarom marketing ertoe doet in organisaties. Hij laat zien hoe je de marketingactiviteiten kunt meten en hoe je de kracht van marketing goed over de bühne kunt krijgen in je hele bedrijf. Absolute aanrader.
GRIT
Angela Duckworth
Niet per se een marketingboek, maar wel een onwijs goed boek voor iedere ondernemer of ondernemend mens. Het gaat over het zoeken (en vinden!) van je passie, wat je leuk vindt, waar je talenten liggen en hoe je die kunt inzetten. Het boek laat op fascinerende wijze zien hoe doorzettingsvermogen, passie, het stellen van doelen en talent je boven jezelf doen uitstijgen.
Lees hier het uitgebreide artikel over GRITScaling Up
Verne Harnish
Min of meer het vervolg op zijn eerder verschenen Mastering The Rockefeller Habits maar nu nog beter en nog uitgebreider. Het boek beschrijft de systematiek achter het opschalen van je bedrijf. Van People naar Strategy, naar Execution en naar Cash. Voor ieder stuk biedt het boek handvatten om deze facetten optimaal in te richten om verdere groei van je bedrijf te stimuleren.