in

Mijn vier belangrijkste lessen uit The Subtle Art of Not Giving a Fuck

Ik heb even getwijfeld of ik over dit boek een bericht moest schrijven. De voornaamste reden: “The Subtle Art of Not Giving a Fuck” van Mark Manson wordt door veel boekhandels in de categorie ‘zelfhulp’ geplaatst. En hoewel ik persoonlijk niets tegen dat genre heb, vind ik zelfhulp niet thuishoren op deze site. Plus, ik wil natuurlijk niet zielig lijken. Maar omdat ik toch zoveel waardevolle inzichten uit dit boek heb gehaald – die je zowel prive als zakelijk kunt toepassen – zet ik hier toch even mijn vier take-aways van dit boek voor je op een rijtje.

Het boek is geweldig vlot en leuk geschreven. Zo’n boek waardoor je soms even hardop op de bank moet lachen (en anderen je gek aankijken). De situaties die Mark Manson op humoristische wijze schetst en de manier waarop hij praat over hoe wij tegenwoordig tegen onszelf, en onze omgeving aankijken kietelt heel erg aan je ego. En het krenkt je ego misschien ook wel een beetje.

Belangrijkste thema uit het boek is: stop met je druk te maken om jezelf. Denk niet steeds aan je eigen tekortkomingen, maak je minder druk over hoe anderen over je denken, doe je niet anders voor dan je bent en wees niet bang om te falen. Of anders gezegd: geef gewoon wat minder f*cks om dingen. Je voelt je dan lekkerder, zelfverzekerder en uiteindelijk gewoon gelukkiger, in je werk maar ook thuis.

Aan de hand van verhalen, anekdotes en metaforen leidt de auteur je naar de juiste “mindset”. Want dit boek bevat niet een checklist met 432 tools die je uit de brand helpen. Het boek bevat een manier van denken waardoor je je uiteindelijk minder druk zult maken om dingen. Hieronder de vier belangrijkste inzichten en lessen die mij aan het denken hebben gezet.

#1 – Vraag jezelf: hoeveel pijn ben ik bereid te nemen?

Iedereen wil een rockster worden. Of voetballer. Of iedereen wil bij de brandweer. Maar hoeveel mensen worden dit uiteindelijk? Niet zoveel. De reden? Ze willen uiteindelijk toch niet de pijn nemen om een rockster, voetballer of brandweerman/vrouw te worden.

Want als je rockster wilt worden, moet je eerst liedjes schrijven waar mensen naar willen luisteren, optreden in zalen waar mensen naar toe willen komen en cd’s uitbrengen die mensen willen kopen. En als je dan aan je carrière als rockster begint, merk je dat dat toch wel veel moeilijke hordes zijn om te nemen. In het begin schrijf je 40 nummers die niet om aan te horen zijn, bij je eerste 100 optredens komen 3 man en een paardekop opdagen en de eerste cd die je uitbrengt loopt uit op een financiële ramp. Kortom, die hordes zijn dusdanig moeilijk dat je op een punt komt en denkt: “laat maar zitten, ik ga lekker studeren en een baan zoeken”. Wat overigens helemaal prima is, het verklaart alleen wel waarom niet iedereen een rockster is.

Je bedenkt allerlei dingen die je graag wil doen en naartoe wilt werken. En na een tijdje kom je erachter dat dat niet gelukt is. En dan baal je. Je voelt je slecht. Stel jezelf dan deze kritische vraag: “ik wil goed worden in [hier invullen] maar ben ik écht bereid om de pijn te nemen om daar te komen?”. Meestal is het antwoord “nee”. Belangrijke vervolgstap is: maak je daar niet al te druk om, maar zoek vooral lekker verder naar iets waar je wel bereid bent om die pijn te nemen.

#2 – Upgrade je problemen

Alle theorieën en zelfhulpboeken ten spijt: problemen zul je altijd hebben, prive en in je werk. Zelfhulpboeken met checklists zijn een panacee. Problemen los je niet op, die hou je altijd. De clou van het leven is volgens Manson dat je je problemen “upgrade”. Het ene probleem is namelijk een iets minder erg probleem dan het andere probleem. Er zit een hiërarchie in problemen. Aan jou de taak om jouw probleem net iets minder erg te maken.

Als je dakloos bent, geen eten hebt en je hebt een verslaving, dan heb je een groter probleem dan wanneer je als manager in een bedrijf werkt en een probleem hebt met een klant. Je mag je dus gelukkig prijzen dat je binnen het ümfeld van problemen toch niet die dakloze bent. Besef je dat. Werk vervolgens naar een situatie waarin dat ene probleem wat minder een probleem wordt, of anders gezegd, wat minder erg wordt. Ga met die klant om tafel, spreek je frustratie uit en bedenk een oplossing om het probleem minder erg te maken.

Je kunt je problemen ook upgraden door de taken die ermee samenhangen niet meer uit te voeren maar te delegeren. En hier fiets ik er even een wijze les in van een zeer ervaren collega ondernemer. Die leerde mij letterijk het volgende: “De een zijn schijtbaan is de ander zijn droombaan”. En verdomd dat hij gelijk had.

#3 – Na actie komen inspiratie en motivatie

Vaak hoor je mensen zeggen: “ik heb het niet gedaan want ik had geen inspiratie”. Je moet een bepaalde taak uitvoeren, maar je hikt er al een tijdje tegenaan. Je hebt geen inspiratie om aan de slag te gaan en je mist daardoor de motivatie. Dus doe je maar niets. In de hoop dat iets je gaat inspireren om het wel te doen.

Mark Manson zegt dat je dit om moet draaien. Ga eerst iets doen, dan komt vanzelf de inspiratie en de motivatie. Begin gewoon met die taak, ook al heb je geen inspiratie. Je had niks, dus als je begint heb je in ieder geval iets. Je zult merken dat je tijdens het uitvoeren van die taak opeens inspiratie vindt (gewoon puur omdat je er mee bezig bent). Dan volgt vanzelf de motivatie om er mee verder te gaan!

Wie herkent dit: je hebt nooit zin om te sporten. Maar altijd als je geweest bent – door gewoon simpelweg op de fiets naar de sportschool te stappen – voel je je na het sporten totaal ON-O-VER-WIN-NE-LIJK! Een supermens! Sporten is heerlijk! Morgen weer!

Ja toch? Zie je, het is dus waar.

#4 – Je kunt niet andermans problemen oplossen (en zeg vaker “nee”)

Trek niet teveel andermans problemen naar je toe. Je moet natuurlijk geen eikel worden en nooit meer iemand willen helpen of niet empatisch zijn, maar kijk uit dat het probleem van een ander niet jouw probleem wordt.

Soms zie je er als een berg tegenop om slecht nieuws te brengen of nee te zeggen (ik ook). Soms geef je daaraan toe of zeg je toch maar “ja”. Probeer dat jezelf af te leren. Je zult ervan opkijken hoe vaak mensen het begrijpen of met je eens zijn als je slecht nieuws brengt of “nee” zegt. Net als dat jij begrip hebt voor iemand die iets niet wilt doen hebben anderen dat ook voor jou.

Je creëert zo duidelijkheid voor iedereen, je upgrade je eigen probleem (of voorkomt er een) en mensen vinden je in de meeste gevallen nog steeds aardig. Win Win Win situatie dus. Of ze vinden je toch niet aardig. Maar dan is het nog steeds Win Win.

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

robert-van-eekhout-sales-b2b-prescriptive-selling

Prescriptive selling: meer succes in je B2B sales door duidelijk zijn tegen je klant

Hoe haal je meer conversie uit gepersonaliseerde online advertenties?