in

Het BOL.com model – Hoe krijg jij de grootste webshop van Nederland

Vanmorgen luisterde ik toevallig naar BNR waar Daniël Ropers – directeur van Bol.com – te gast was. Hij besprak daar het BOL.com model. Het BOL.com model gaat uit van drie stappen waarmee je van jouw webwinkel de grootste van Nederland kunt maken.

1. Aanbod
Zorg ervoor dat jouw webwinkel het grootste aanbod ooit heeft. Verkoop je boeken over tuinieren, verkoop dan álle boeken over tuinieren. Verkoop je rekenmachines, zorg dan dat je alle rekenmachines ter wereld verkoopt. … Ja, dat is natuurlijk wel makkelijk roepen, maar probeer het maar eens in de praktijk te brengen. Het lukt kleine shops nooit om al het assortiment van een productgroep aan te bieden. Mijn toevoeging zou dus zijn: maak een specifieke keuze in wat je verkoopt. Kies een niche en ga daarvan alles verkopen. Je kan bijvoorbeeld overwegen om alle cd’s van Miles Davis, uit de jaren 1950-1960 te verkopen. Dat maakt het al makkelijker om je assortiment groot te maken. Want hoe breder je het voor jezelf maakt, hoe meer je moet aanbieden, hoe moeilijker dat is.

2. Vraag
Wanneer er vraag is naar een product, moet je er zeker van zijn dat de klant bij jou uitkomt. Doe er dus alles aan om ervoor te zorgen dat – zodra er vraag ontstaat naar jouw product – de klanten ook bij jou uitkomen. Hmm, alweer zo’n algemene stelling waar de kleine webshop natuurlijk niet veel aan heeft. Mijn eigen ervaring is: wees creatief. Natuurlijk moet je SEO op orde zijn, maar tussen hoeveel van je concurrenten sta je dan wel niet in de zoekmachines? Kortom: ga buiten de gebaande paden. Kijk wat anderen nog niet doen en ga dat doen. Video is één van mijn persoonlijke favorieten. Het is goedkoop, makkelijk en leuk om naar te kijken. Start een coole YouTube campagne! Of gebruik ad-words op een geinige manier (zie de case: HOW TO: Land Your Dream Job Using Google AdWords)

3. Laat de klant de juiste keuze  maken
Als de klant dan in jouw webwinkel is (aangetrokken door het maximale aanbod van jouw product-niche en de vindbaarheid van jouw shop) zorg er dan voor dat de klant ook echt de juiste keuze maakt. Een klant weet niet altijd wat hij nodig heeft en moet soms nog wat gestuurd worden. Deze laatste stap is tevens de moeilijkste stap. Veel webshops gebruiken hier “zie-ook-wat-anderen-kochten” techniekjes voor, maar dat vereist pure coding in je webshop. Die skill hebben de meesten niet in huis. Ook hier geldt: wees creatief. Ben je niet zelf in staat een compleet recommendation systeem op te zetten bedenk dan iets anders. Misschien een formuliertje wat na het beantwoorden van wat vragen leidt tot de juiste alternatieven? Uitgebreide productbeschrijvingen waarin je handmatig verwijst naar soortgelijke artikelen? Omdat je een niche kiest biedt je qua aantallen niet gek veel producten aan en moet handmatig linken nog wel te doen zijn.

BOL.com leeft naar dit model. En met succes. Als ik het goed hoorde heeft BOL.com meer dan 3.000.000 vaste klanten in Nederland ( > 6 aankopen per jaar) !!

 

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kans versus Impact

How to double your sales