De geleerden zijn het erover eens. Business Modellen en Marketing Strategie zijn twee verschillende dingen. De Marketing Strategie behelst – even kort samengevat – het Segmenteren, Targetten en Positioneren (STP), terwijl het business model de customer values, resources, interface en revenue model omvat. In de donkere krochten van deze site is daar nog een artikel over terug te vinden dat ik een tijdje geleden schreef.
Marketing Strategie als innovator voor uw Marketing Strategie
Twee weken geleden organiseerde ik een meetup over Business Modellen. Samen met de aanwezigen en Ben van Vliet (Business Analyst bij FDMG) bedachten we het Business Model van de toekomst voor het FD. Een zeer terechte opmerking kwam plotseling uit het publiek: “hoe zit het eigenlijk met je Brand? Is dat niet ook een resource of een asset wat in het Business Model thuis hoort?”.
Als donderslag bij heldere hemel drong het opeens tot me door. De grens tussen een Business Model en marketing strategie is flinterdun en niet zo makkelijk te trekken als de artikelen ons doen geloven.Men neme één doorsnee startup. Je hebt nog geen merk en door middel van een marketing strategie probeer je die op te bouwen. Je kiest een bepaalde groep klanten om je op te richten met een bepaalde positionering. Na verloop van tijd staat daar dan je Brand, tenminste als je het goed doet.
Het FD is een merk. Het is sterk gepositioneerd. Het geeft mensen een gevoel van status. Het FD straalt iets uit. En die inspanningen (positionering) van de marketing strategie zijn dus opeens een resource geworden van het FD. Het FD gebruik het merk om nieuwe klantrelaties aan te gaan, om andere segmenten aan te boren, om nieuwe partners voor zich te winnen. Het merk is een waardevolle resource geworden die zeker niet op een gemiddeld Business Model Canvas mag ontbreken.
De test
Oké leuk, maar wat hebben we eraan? Bedenk dat een marketing strategie in eerste instantie de executie van het Business Model is. In het Business Model wordt bedacht en gecreëerd, de marketing strategie voert uit. Wat ik zie is dat een sterke marketing strategie de power heeft om het Business Model te bewerken. Een goede marketing strategie kan de elementen van een Business Model wezenlijk veranderen. Het is dan de Marketing Strategie die creëert en bedenkt in plaats van het Business Model zelf.
Test dus uw marketing strategie. Heeft uw marketing strategie (dus het STP’en) een verandering of toevoeging in het Business Model teweeg gebracht? Ja? Dan weet u dat u de elementen van het Business Model goed heeft uitgelijnd met de Marketing Strategie. U weet groepen mensen te benaderen met een bepaalde positionering die ze grijpt en niet meer loslaat. Het grijpt ze zó vast, dat ze hunkeren naar meer en welke value u ook levert, ze zullen het graag van uw organisatie aannemen.
Kortom, wanneer uw strategie iets toevoegt aan het Business Model bent u goed bezig, bijvoorbeeld als het gaat om uw Brand. De grenzen zijn niet zo strak nog niet en dat inzicht moet u verder kunnen helpen!
Hoi Robert, leuk stuk! En volgens mij gaat de verwevenheid van het business model canvas en de marketingstrategie zelfs nog een stukje verder dan jij hierboven beschrijft.
Ik ben geen expert in het canvas, maar volgens mij vormen de 4 vakken rechtsboven, Value Proposition, Customer Relationships, Channels en Customer Segments samen de marketingstrategie.
Even voor het gemak de 4 P’s erbij pakken. De Price en Product zitten verweven in de Value Proposition: wat bied je aan voor welke prijs/waarde? Customer Relationships en Channels vormen samen de Plaats en de Customer Segments zijn de Promotie. (Je zou ook kunnen zeggen dat de CR meer onder Promotie vallen, afh. van je kijk op CR.)
En inderdaad is je merk zeker een resource. Het beschrijft het vermogen om je doelgroep te bereiken, ze tot actie aan te zetten, etc.
Ben wel benieuwd wat je inzicht betekende voor de toekomst van het FD! 🙂
(BTW: in de inleiding van je artikel schaar je de marketingstrategie gelijk met STP -segmenteren, targetten en positioneren-, maar de STP is echt maar een klein deel van je hele strategie, nl. de marcom-fase. En dus onderdeel van maar 1 van de 4 P’s.)