in

Businessmodel, Strategie, Tactiek

Het zijn woorden die ik regelmatig hoor: businessmodel, strategie en tactische marketing. Maar hoe zit het nu precies… hoe staan deze begrippen in relatie tot elkaar?

Ieder bedrijf heeft een businessmodel als fundament. In een businessmodel bepaal je dingen als “welke waarde ga ik leveren?” of “wat zijn mijn meest waardevolle resources?”. Je bekijkt ook hoe je revenue stream eruit ziet, met andere woorden, je kijkt hoe je geld gaat verdienen met dat wat jij te bieden hebt.

Daarna komt de marketingstrategie waarbij je nadenkt over “STP”. STP staat in dit geval voor Segmentatie, Targetting, Positionering. In een marketingstrategie bepaal je dus welke doelgroepen er te onderscheiden zijn (segmentatie), welke je gaat benaderen (targetting) en hoe je jezelf gaat neerzetten (positioning). Dat laatste heeft betrekking op hoe je wilt dat klanten jou zien, maar ook op welke plek jij staat in verhouding tot concurrenten. Technisch gezien is de marketingstrategie dus de implementatie van het businessmodel.

Maar ook de marketingstrategie moet worden uitgevoerd, de zogenaamde tactische marketing. En ja, hier mogen de 4 P’s van stal worden gehaald. Je bekijkt in deze fase hoe je product er precies uit ziet, wat het moet kosten, waar je het gaat aanbieden en hoe je het gaat promoten.

Over iedere stap – van businessmodel tot tactische marketing – valt heel veel te vertellen. Binnen iedere fase zijn talloze modellen en theorieën die een organisatie helpen om deze fases vorm te geven. Belangrijk is wel om het in de juiste volgorde te doen. Te vaak wordt het businessmodel onder de noemer strategie gepresenteerd en andersom. Besef bij iedere beslissing die je neemt of die impact heeft op het businessmodel, de strategie of de tactiek.

 

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

3 Comments

Leave a Reply

    3 Pings & Trackbacks

    1. Pingback:

    2. Pingback:

    3. Pingback:

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    The Long Tail: toch een mythe

    The Other Side of Innovation