Leiders, CEO’s en ondernemers die hun succes aan geluk toeschrijven hebben op lange termijn meer succes dan ondernemers, CEO’s en leiders die hun succes toeschrijven aan hun eigen kwaliteiten. Zo blijkt uit een kwalitatief onderzoek van Jim Collins, auteur van onder meer “Good to Great” en “How the mighty fall”.
Ondernemers die succesvol zakendoen en “geluk” als reden zien voor dit succes zijn altijd op hun hoede. Ze weten dat ze toevallig een overwinning boekte omdat de omstandigheden er naar waren. Omdat ze op hun hoede zijn, zijn ze alert. Ze beseffen dat het geluk ieder moment afgelopen kan zijn en blijven om die reden op zoek naar nieuwe producten, diensten en uitdagingen.
Een ander slag ondernemers schrijft het behaalde succes toe aan persoonlijke kwaliteiten. Ze zien het succes als bewijs dat ze een goed plan of idee hadden of dat ze een geniale uitvoering van het idee tot stand hebben gebracht. Op zich niets mis mee, alleen uit de praktijk blijkt dat dit type leiders vaak (maar niet altijd!!) op hun lauweren gaan rusten.
Wat gebeurt er als het plotseling wat minder gaat met het bedrijf van deze leiders? De leider die zijn eerdere succes toeschreef aan geluk is voorbereid. Op de dag dat zijn geluk is “afgelopen” ligt er een fall-back plan wat bedacht is omdat de leider wist dat dit moment zou kunnen komen. De leider die zijn eerdere succes toeschreef aan zichzelf heeft vaak een probleem: die heeft geen plan want die zat teveel met zijn hoofd in de wolken.
Het punt is overigens niet of geluk bestaat of niet. Feitelijk bestaat geluk niet. Wat wij geluk noemen is een serie gebeurtenissen die bepaalde voordelen oplevert voor een persoon. Een serie gebeurtenissen die nadelen oplevert noemen we dan meestal ongeluk. Maar het maakt niet uit of geluk iets is dat wel of niet bestaat. Het toeschijven van succes aan “geluk” maakt dat leiders, CEO’s en ondernemers hun toekomst anders zien en dat ze daardoor ook hun gedrag aanpassen. Vaak ten gunste van zichzelf en de onderneming…
One Comment
Leave a ReplyOne Ping
Pingback:Apple en Microsoft. Vrienden of Vijanden? » Robert van Eekhout