Ik was aanwezig bij een bijeenkomt van de MOA over de toekomst van marktonderzoek en bureau’s. Een van de aanwezige onderzoekers vertelde een anekdote over een opdrachtgever die vond dat er een verschil was tussen “de markt” en “de klant”. Volgens de onderzoeker was dat niet zo en hij vertelde in geuren en kleuren hoe moeilijk de opdrachtgever het vond om dat te begrijpen. De opdrachtgever was dom.
Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik kende eigenlijk niet echt een goede definitie van “een markt”. En dat na zoveel jaar marketing studie. Een marketeer moet weten wat een markt is. Met schaamrood op de kaken kwam ik erachter dat ik dacht te weten wat een markt was maar dat ik niet in staat bleek dit in woorden uit te drukken.
Gelukkig is er uitsluitsel geboden in een prachtboek dat ik nu aan het lezen ben. In Creating Market Insight vond ik een mooi model, dat eigenlijk wel voor zich spreekt. Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Toch een klein stukje uitleg. De auteurs van het boek onderscheiden twee lagen in een markt. Een controleerbare (de task environment) en een wat minder controleerbare (de remote environment). Veranderingen in de remote environment kunnen grote gevolgen hebben voor klanten, concurrenten, toeleveranciers en kanalen van de organisatie. Andersom kunnen bedrijven de remote environment naar hun hand zetten of beïnvloeden via de task environment.
Wat me wel opviel: volgens mij zijn succesvolle bedrijven degenen die de remote environment het meest weten te beïnvloeden. Google veranderde technologie, Skype had grote economische impact (gratis bellen) en Facebook versterkt sociale interacties tussen mensen. Voorbeelden voor politieke factoren en regelgeving kon ik zo gauw niet vinden (wie helpt?).
Kortom, wat is een markt? Dat hierboven is een markt.