Crowdfunding is al een tijdje hard aan het groeien in Nederland. Wereldwijd is het inmiddels een heel bekend fenomeen, onder meer van Pebble en de Oculus Rift. Afgelopen maandag 10 oktober won ik de BCB / Crown Media Business Challenge die geheel in het teken stond van Crowdfunding. Hieronder heb ik dus maar even de 7 handigste en belangrijkste feitjes over crowdfunding in Nederland (en daarbuiten) op een rij gezet waarmee je op iedere verjaardag of Business Challenge indruk maakt.
- Het bedrag dat middels crowdfunding voor projecten in Nederland is opgehaald bedraagt €128 miljoen. In de eerste twee kwartalen staat de teller al op €86 miljoen. Daarmee lijkt het totale bedrag dat opgehaald zal worden in 2016 hoger uit te komen dan in 2015. De groei is waarschijnlijk wel wat minder sterk; in de jaren 2012 tot en met 2015 verdubbelde het bedrag dat werd opgehaald elk jaar. In 2016 is die verdubbeling niet heel waarschijnlijk meer.
- Verreweg het meeste geld dat in Nederland wordt opgehaald door crowdfunding is voor ondernemingen. In heel 2015 ging bijna €109 miljoen naar ondernemingen, in de eerste helft van 2016 was dat net iets meer dan €67 miljoen. De rest van het geld ging naar maatschappelijke of creatieve projecten of naar leningen voor consumenten.
- In 2015 waren er in Nederland meer dan 3500 lopende crowdfunding projecten. In de eerste helft van 2016 waren dat er iets meer dan 2700.
- Het crowdfunding project waarmee het meeste geld ooit is opgehaald is voor “The DAO”, een virtuele munt. Dit project haalde $160 miljoen binnen. Het tweede – iets tastbaardere project – is “Star Citizen”, een uitgebreid computerspel waarvoor $127 miljoen is opgehaald.
- Gratis tip van de AFM: beleg niet meer dan 10% van je vrij belegbaar vermogen in crowdfunding projecten.
- De projecten op het misschien wel grootste crowdfunding platform ter wereld – Kickstarter – hebben samen $2,6 miljard binnengesleept sinds de oprichting van het platform.
- Crowdfunding kan als doel hebben om veel geld op te halen voor je project, maar het kan ook een hele goede katalysator zijn voor extra media aandacht (earned media). Deze machine om landmijnen op te ruimen bijvoorbeeld kreeg veel aandacht op internet en andere media. Bedenk dus ook dat het doel van crowdfunding niet het ophalen van veel geld hoeft te zijn, het kan je ook een hoop aandacht opleveren!
Wil je meer weten over crowdfunding in Nederland of daarbuiten? Check eens deze bronnen:
http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nl-eerste-helft-2016
http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland-in-2015
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/doelgroepen/crowdfundingplatformen/toezicht/vereisten
https://www.kickstarter.com/help/stats
http://www.popularmechanics.com/technology/robots/a21939/mine-destroying-drone-launches-on-kickstarter/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest_funded_crowdfunding_projects