in

Boek: Creating Market Insight

Op de achterflap van dit boek lezen we het volgende veelbelovende stukje tekst:

“Based on years of research at two of Europe’s top business schools, Creating Market Insight looks at how successful firms gather information, turn it into insight and use that insight to create customer and shareholder value. Using examples from every sector and firms such as Sky, Zurich, Cisco, Google, Nintendo, Tesco, Toyota, Yahoo and many others, the authors lead the reader through the methods great firms use to gain market insight and create competitive advantage. Creating Market Insight enables practising mangers to understand what market insight is, how to create it and how to use it.”

De beloftes worden waargemaakt. Dit boek is pagina voor pagina een aaneenschakeling van briljante modellen en biedt in zijn geheel een prachtig framework waarbinnen bedrijven effectief market insights kunnen vinden én implementeren.

Het boek begint met de basis van iedere organisatie. Hoe wordt je als organisatie succesvol? Antwoord: door een goede strategie. Wat is een goede strategie? Antwoord: een strategie die een goed begrip heeft van de markt. Daar gaat het hart van een marketeer natuurlijk sneller van kloppen. Deze auteurs begrijpen waar het om gaat.

Smith en Raspin geven heel systematisch weer wat eigenlijk een markt is, wat een echte “insight” is en hoe je effectief door je data kunt scannen op zoek naar insights. Stiekem hoopte ik op een 1-2-3 stappenplan waarmee je je excel sheetjes kon omtoveren naar routebeschrijvingen voor succes, maar zo’n feest is het natuurlijk niet. En dat moet je ook eigenlijk niet verwachten.

Dit boek biedt een mooi framework voor hoe insights te vinden zijn maar ook wat je er vervolgens mee moet doen om de insight succesvol in te zetten. Hoe vertaal je een insight naar een product of dienst? Waar moet je op letten en waarop niet? Kortom, het boek laat zien hoe je door het vinden van insights uiteindelijk meer waarde levert en je concurrent een stap voor blijft.

Het framework van de auteurs is gebaseerd op “jarenlang onderzoek”. Wat voor onderzoek dat precies was wordt niet verteld. Vreemd genoeg wordt op verrassend gedetailleerd niveau uitgelegd wat een factor analyse is (3 pagina’s!) maar hoe het onderzoek van de auteurs eruit zag blijft onbesproken. Vreemd. Maar eerlijk gezegd boeit het me nu niet meer. Want je merkt aan alles wat je leest dat dit boek bedrijven en organisaties écht helpt met het realiseren van groei.

 

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Test: Wanneer heeft u een market insight te pakken?

Vergeet Maslow, hier is Liyanage