in , ,

De Innovatie Bias van Managers

40% tot 90% (afhankelijk van de productcategorie) van de nieuwe producten die bedrijven lanceren falen meedogenloos. In een zoektocht naar het waarom hiervan en mogelijke oplossingen, vandaag deel 4 in deze serie. Eerder bespraken we al drie redenen waarom consumenten niet zo happig zijn op innovaties, nu bekijken hoe dit fiasco alleen maar groter wordt door de Innovatie Bias van Managers.

In een perfecte wereld zouden bedrijven weten dat consumenten niet rationeel nadenken over nieuwe producten. Tegelijkertijd hebben bedrijven hier zelf ook last van. Sommige organisaties en managers zijn maanden of jaren bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten. Die nieuwe producten vormen het referentiepunt voor een bedrijf, datgene waar alles om draait.

Ze zijn er van overtuigd dat het product goed werkt, dat het mooi is en dat klanten er van zullen houden. Ze weten precies waar concurrenten tekort schieten en welke gaten zij prachtig weten in te vullen. Feitelijk zijn bedrijven net zo bevattelijk voor het Endowment Effect als consumenten. Organisaties overwaarderen hun eigen bezittingen en vondsten vergeleken met alternatieven van concurrenten.

We overschatten de kans dat mensen een puzzel oplossen wanneer we zelf het antwoord weten en we overschatten de kans dat mensen een verstopt object vinden als we zelf de locatie al weten. Er rust dus een vloek op kennis. Bedrijven zien zelf de waarde in van hun nieuwe product en gaan er dus vanuit dat klanten die waarde ook zullen zien.

Deze post is gebaseerd op het artikel: Eager Sellers & Stoney Buyers: Understanding the Psychology of New-Product Adoption. Auteur:John T. Gourville. Uit: Harvard Business Review – 2006

 

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De Status Quo Bias

Het 3×3 model