in

Verander constant het business model!

Vandaag zag ik onderstaand filmpje wat ik even geleden ook al eens had gezien. Het is een fragment met Randy Komisar, co-auteur van het boek Getting to plan B. Getting to Plan B is een fantastisch boek waarin wordt beschreven waarom het zo belangrijk is om continu je business model aan te passen aan nieuwe gebeurtenissen en inzichten die je krijgt.

Misschien dat ik in een latere post nog een volledig verslag doe van het boek, maar de essentie is dat we een businessmodel maken aan de hand van bepaalde aannames. We vermoeden dat de klant ons product mooi gaat vinden. We denken dat we een effectief distributiekanaal hebben. We denken dat we genoeg resources beschikbaar hebben om onze producten te maken. Maar eigenlijk weten we dat dus niet zeker. Dé eigenschap van aannames is dat we pas zeker weten of ze kloppen als we ze ook in de praktijk hebben getest.

En dan komt vaak de aap uit de mouw. Functie A van het product blijken onze klanten toch niet zo leuk te vinden, terwijl ze lyrisch zijn over functie B. Nooit aan gedacht! Onze resources blijken toch wat schaarser dan gepland, en ons distributiekanaal kan nog anders worden ingericht. Tijd dus om het businessmodel te herzien, tijd voor een Plan B.

En van plan B komt plan C. En van plan C komt plan D. En zo itereren we er lekker op los. De vraag die in onderstaand fragment wordt gesteld is: als we toch weten dat we van plan A naar B gaan, waarom moeten we dan nog een plan A maken? See for yourself…

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor de Good-to-Great meetup van 7 juli!

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

One Comment

Leave a Reply

    One Ping

    1. Pingback:

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Succesvolle CEO komt van buiten?

    Aankleden of uitkleden?