in

Aankleden of uitkleden?

Stel, je bent bezig met het ontwikkelen van een nieuw product. Hoe gaat dat eruit zien en hoe zet je het in de markt? Drie voorbeelden die ik zelf inspirerend vond, feitelijk door de eenvoud van de achterliggende gedachte: saaie producten cool maken en coole producten saai maken.

Aankleden

Johnny Loco fietsen zijn ontstaan vanuit de gedachte dat de meeste fietsen niet sexy waren. Het zijn sobere producten met weinig allure en emotie. Daar moest verandering in komen. De fiets moest een lifestyle brand worden. En zo geschiedde. De fietsen van Johnny Loco vertegenwoordigen een bepaalde spirit en ze geven een gevoel aan de fiets. Cool en hip, en toch origineel.

Een ander geniaal voorbeeld van saaie producten die cool zijn gemaakt is Marvis tandpasta. Check de website http://www.marvismint.com/ en see for yourself:

Uitkleden

Andersom kan het ook. Coole producten saai maken. De-innoveren noemen we dat soms ook wel. Mooi recent en Nederlands voorbeeld is John’s Phone. Een mobieltje zonder scherm, zonder poespas met cijfers zodat nummers kunnen worden ingetoetst, een groene knop om op te nemen en een rode knop om op te hangen. Briljant van simpelheid.

Kort samengevat:

  1. Zijn de producten in onze branche cool of saai?
  2. Zijn ze cool, dan maken we ze saai (of in ieder geval: simpel). Zijn ze saai, dan maken we ze cool

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Verander constant het business model!

Evaluatie van innovaties: perception is reality