Afgelopen zondag 16 oktober gaf ik een presentatie tijdens WordCamp Nederland in de Jaarbeurs Utrecht over “Een succesvolle WooCommerce Site”. Wat zijn de dingen waar je extra alert op moet zijn als je een webshop opent en hoe zorg je ervoor dat je webshop gaat skyrocketten (is dit een Nederlands woord?) qua omzet? Hieronder de belangrijkste takeaways van de talk en onderop alle slides (ook als download beschikbaar).
Zorg voor een snelle website
De snelheid van je website is extreem belangrijk als het gaat om het verhogen van conversie. Hoe langzamer je site, hoe minder verkopen, hoe sneller je site, hoe meer verkopen. Zorg voor degelijke webhosting (kijk eens bij Savvi), gebruik eventueel caching en zorg ervoor dat je WordPress theme qua code op orde is zodat er geen onnodige queries worden uitgevoerd.
Zorg voor duidelijke error afhandeling
Laat bij iedere stap in het proces de order zien
De klant krijgt meer vertrouwen in jou en jouw webshop als zijn order in elke stap van het verkoopproces in beeld is. Dus als de klant zijn gegevens invult, zijn betaling in orde maakt, weer terugkomt op jouw webpagina en de e-mail met bevestiging in zijn mailbox ontvangt. Een klant die het gevoel heeft dat hij controle heeft over het proces wordt een tevreden klant.
Maak het de klant zo makkelijk mogelijk
Let erop dat je webshop het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maakt. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid om snel een herhaal bestelling te plaatsen. Of maak een knopje om de informatiepagina’s van een product over te slaan en direct een order te plaatsen. Gebruik een postcode check op de postcode en huisnummer om spelfouten in het adres te voorkomen. Makkelijk voor de klant, maar ook voor jou.
Customizen is het nieuwe zwart
Laat zien wat andere consumenten van het product vinden
Meningen van andere klanten geven bewijs dat je een goed product verkoopt. Meningen van klanten zijn soms zelfs overtuigender dan meningen van experts. Laat daar waar je kunt dus wat meningen van klanten zien (compleet met sterren) om je verkopen te stimuleren.
Social
Het gebruik van sociale kanalen en de koppeling daarvan met een website/shop is de afgelopen jaren veranderd. Waar we vroeger likebuttons onder en boven de content hadden staan (en het liefst op elk denkbare pagina) is een verwijzing naar Facebook of Twitter in de footer tegenwoordig vaak al voldoende. Consumenten zijn door Google steeds beter opgevoed in het zoeken van informatie en tegelijkertijd zijn de zoekfuncties op sociale kanalen sterk verbeterd. Klanten vinden jou dus makkelijk op social media. Maak een keuze in de kanalen die relevant zijn om écht te integreren in je shop en gebruik voor de overige kanalen een verwijzing in header of footer. Onderhoud al die kanalen natuurlijk wel goed, dus blijf zorgen voor relevante en up to date content.
Storelocator
Gebruik Zendesk
Naarmate je meer verkopen krijgt, krijg je ook meer vragen van klanten. Met name bij complexe, duurdere producten hebben klanten veel behoefte aan informatie. Die informatie kun je niet altijd kwijt op je pagina’s maar wil je liever via een FAQ aanbieden. Zendesk is dan de ideale oplossing. In de Zendesk back-end voer je alle vragen en antwoorden in en tegelijkertijd is dat jouw dashboard voor alle vragen (tickets) die per e-mail binnenkomen. Integraties met WordPress zijn heel eenvoudig en zo zet je snel een profi supportomgeving voor je klanten op.
Check hoe anderen het doen
De laatste tip voor webshopeigenaren die op zoek zijn naar succes is: kijk hoe de webshop van een ander werkt. Kijk gewoon eens bij bol.com. Die doen al jaren niets anders dan producten verkopen via het internet. Zij hebben het wiel al 100 keer uitgevonden en misschien zie je daar een feature die ook van pas komt in jouw shop. En kijk op een regenachtige zondagmiddag eens naar concurrenten, er zit mogelijk een handigheidje in hun site die ook voor jouw klanten enorm van pas kan komen.