in

Wie moet er in uw marketingteam?

Als marketing- of HRmanager, is het belangrijk de juiste persoon op de juiste job neer te zetten. Of in het juiste team. Maar wanneer werk je met het beste team? Niet door er alleen maar slimme mensen in te zetten. In het boek “The Difference” pleit auteur Scott Page juist voor diversiteit. Met diversiteit win je de oorlog, niet met Einsteins.

Stel je voor dat er twee vacatures openstaan voor bepaalde posities in het marketingteam. Het beruchte “out-of-the-box” denken is de belangrijkste taak van dit team. Je besluit om de sollicitanten een intelligentietest voor te leggen. Wie zou je huren?

Gebaseerd op de antwoorden is te zien dat Jeff de meeste antwoorden goed heeft (7), gevolgd door Rose (6) en Spencer (5). Rationeel gezien is het logisch dat je Jeff en Rose inhuurt. Zij hadden immers de meeste vragen goed en zijn – even kort door de bocht – misschien wel slimmer dan Spencer.

Spencer mag dan wel niet de meeste antwoorden goed hebben, hij heeft wel goed geantwoord op de vragen die Jeff en Rose niet wisten. Bovendien hebben Jeff en Rose veel dezelfde antwoorden goed. Dat maakt het waarschijnlijk dat die kennis in handen is van veel kandidaten, waarmee de toegevoegde waarde van Rose stukken minder wordt. Spencer heeft dus bepaalde inzichten die andere kandidaten niet hebben. En laat dat voor “out-of-the-box-denken” nou net belangrijk zijn.

Vanuit een diversiteits point of view lijkt het logischer om Spencer en Jeff aan te nemen. Door alleen maar slimme mensen bij elkaar te zetten krijg je nog niet een goed team. Door verschillende mensen bij elkaar te zetten wel.

*Afbeelding overgenomen uit de Harvard Business Review van September 2011.

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De paradox van de slogan

De strategische waarde van uw klant