in

Asch. Onthou die naam.

Gisteren schreef ik een artikel op Bijgespijkerd.nl met de allesverhullende titel: “In de sloot springen vinden we allemaal fijn”. Het artikel is positief ontvangen, getuige alle leuke tweets en retweets die ik langs zag komen.

De boodschap van het artikel is grofweg dat wij mensen elkaar nadoen. Dat is op zich niets nieuws, maar wat wel interessant is, is dat we liever gelijkgestemden nadoen in plaats van mensen die we niet gelijk aan onszelf beschouwen. Een expert die roept dat type X wasmachine het beste is wat de wereld is overkomen, is minder overtuigend dan 100 consumenten die daar hetzelfde van vinden. Sterker nog, alle “marketer-generated-information” is minder waardevol dan aanbevelingen en ervaringen van andere consumenten.

Lees het artikel op Bijgespijkerd om daar meer over te lezen. Wat ik in deze post wil laten zien is hét experiment waar bovenstaande feitelijk op is gebaseerd. Menig student Sociale Psychologie schrikt eens in de zoveel tijd midden in de nacht bezweet wakker, terwijl ze zijn naam uitschreeuwen. Asch. Solomon Asch. Bekijk onderstaande, vintage, beelden en zie dat wij mensen elkaar graag nadoen, zélfs wanneer we weten dat anderen fout zitten.

 

 

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Evaluatie van innovaties: perception is reality

2 lessen uit het gevecht Apple versus Muis