in

Nieuwe innovatie? Stel eerst deze drie vragen!

Innovatie betekent groei. Innovaties houden een organisatie in beweging en zorgen dat concurrenten irrelevant worden. Maar pas op, want teveel innovaties of nieuwe ideeën kunnen voor het tegenovergestelde zorgen.

Binnen veel organisaties leeft het dogma dat er zoveel mogelijk innovaties moeten worden bedacht en uitgevoerd. Omdat de focus dan ligt op kwantiteit bestaat de kans dat organisaties met ideeën komen die veel te ver bij het DNA en passie van het bedrijf afliggen. De gevolgen zijn vaak niet te overzien en kunnen zelfs leiden tot het einde van het bedrijf.

Motorola heeft periodes gekend waarin het aantal aangevraagde patenten in drie jaar tijd verdubbelde. Door het grote aantal nieuwe ideeën zaten daar veel ideeën bij die Motorola helemaal niet goed kon uitvoeren, of anders gezegd, waar concurrenten veel beter in waren. De controle op de kwaliteit van de ideeën verdween volledig, totdat we vandaag de dag het merk Motorola alleen nog kennen van vage herinneringen uit de jaren 90. Door van alles te doen verliest een bedrijf focus, en zonder focus kun je nergens de beste in worden. Een bedrijf wordt van alles niets.

De oplossing: drie simpele vragen. Heeft u een nieuw idee voor uw bedrijf, stel uzelf dan de volgende vragen om de kwaliteit van het idee te toetsen:

  1. Past het idee/de innovatie bij de kernwaarden en passie van ons bedrijf?
  2. Kunnen wij de beste worden als we dit product maken of deze dienst aanbieden?
  3. Voegt het idee iets toe aan onze financiële positie of andere resources?

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Statistiek versus Kansrekening

Innoveer de klantrelatie!