in

Update: Songfestival en YouTube

Zo mooi en veelbelovend als de overeenkomsten tussen YouTube en de uitslag van het songfestival in 2010 waren, zo onsamenhangend waren ze dit jaar. De voorspelde lijst met winnaars die gemaakt is op basis van YouTube views van de inzendingen is uiteindelijk volledig op zijn kop gezet.

Op basis van de YouTube views leek het erop dat Frankrijk of Hongarije het songfestival van 2011 zou gaan winnen. Uiteindelijk werd het Azerbaijan die er met de eerste prijs vandoor ging, terwijl dat land qua views één van de hekkensluiters was. Vreemd, want vorig jaar was de winnaar en de bovenste plaatsen zowel te zien in YouTube views als in de uiteindelijke uitslag.

Voornaamste reden die wij konden bedenken voor het feit dat de YouTube views van inzendingen en de uitslag zo uiteen liepen, is omdat er slechts 8 miljoen views waren voor de filmpjes van de deelnemers. Dat is ongeveer 60% minder views vergeleken met vorig jaar, toen alle filmpjes van de inzendingen 18 miljoen keer werden bekeken.

Tenzij er in Europa een enorme internetstoring is geweest waar wij toevallig niets vanaf weten, is de daling in het aantal views wel te verklaren. Dit jaar was er heel veel YouTube content te vinden op de website van het Songfestival, terwijl dit vorig het YouTube content aanbod kleiner was. Het kan dus zijn dat bezoekers zich meer hebben laten informeren over nummers en deelnemers via bijvoorbeeld interviews met artiesten in plaats van door te kijken naar de inzending zelf.

Daarnaast was er geen duidelijke lijst op de homepage waar direct geklikt kon worden op de inzendingen van dit jaar. De filmpjes van de inzendingen zaten dus  (in tegenstelling tot vorig jaar) redelijk verstopt. Het kan dus ook zijn dat de toegankelijkheid van de filmpjes een verklaring geeft voor het tegenvallende aantal views.

Of het lage aantal views van dit jaar werkelijk de oorzaak is voor de matige voorspellingen zal volgend jaar blijken. Als er volgend jaar evenveel views zijn als dit jaar (+/- 8 miljoen) en de voorspellingen toch aardig zijn, dan zijn de matige voorspellingen van dit jaar niet te wijten aan het lage aantal views. We zullen zien…

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

France, Douze Points

Connected: hét boek over sociale netwerken