Ieder jaar in mei staat CrowdResearch op zijn kop vanwege het songfestival. Gebiologeerd struinen we YouTube af en bekijken we of de populariteit van de inzendingen op YouTube overeenkomt met de daadwerkelijke uitslag van het songfestival zelf.
Eerst even een korte introductie op het systeem van het songfestival. Er zijn twee halve finales, waarin 19 landen strijden om een plek in de finale. 5 landen hoeven niet mee te doen aan de halve finales, want die zitten daar meteen al in (Duitsland, Spanje, UK, Frankrijk + het winnende land van vorig jaar). In iedere halve finale mogen 10 landen door naar de finale.
Net als vorig jaar hebben we het aantal “views” van een inzending op YouTube vergeleken met het daadwerkelijke resultaat in de halve finale. We verzamelen per halve finale het aantal views van iedere inzending, en sorteren de landen van veel naar weinig views. Van de bovenste 10 landen verwachten we dus dat ze door gaan naar de finale, van de onderste 9 verwachten we dat ze niet doorgaan naar de halve finale.
Op 10 mei was de eerste halve finale, op 12 mei de tweede halve finale en vandaag (14 mei) is de finale. Op 10 mei om 18:43 hebben we alle views verzameld van de inzendingen. Voor de eerste halve finale bleek 47% van onze verwachtingen te kloppen. Voor de tweede halve finale is 57% van de verwachtingen uitgekomen. (zie tabellen hieronder)
FIRST SEMI FINAL | # VIEWS ON YT | Hypothesized Result | Actual Result |
Hungary | 462810 | pass | pass |
Russia | 299194 | pass | pass |
Norway | 287138 | pass | fail |
Poland | 237403 | pass | fail |
Turkey | 226711 | pass | fail |
Greece | 201217 | pass | pass |
Armenia | 198717 | pass | fail |
Finland | 194875 | pass | pass |
Albania | 182647 | pass | fail |
Georgia | 167758 | pass | pass |
Serbia | 156486 | fail | pass |
Switzerland | 146929 | fail | pass |
Croatia | 139014 | fail | fail |
Malta | 133661 | fail | fail |
Lithuania | 124019 | fail | pass |
Iceland | 118353 | fail | pass |
Portugal | 116119 | fail | fail |
Azerbaijan | 107667 | fail | pass |
San Marino | 92182 | fail | fail |
SECOND SEMI FINAL | # VIEWS ON YT | Hypothesized Result | Actual Result |
Estonia | 330286 | pass | pass |
Israel | 288209 | pass | fail |
Ireland | 268752 | pass | pass |
Sweden | 267269 | pass | pass |
Belarus | 256266 | pass | fail |
Bosnia Herzegovina | 223081 | pass | pass |
Ukraine | 201471 | pass | pass |
The Netherlands | 171245 | pass | fail |
Belgium | 170193 | pass | fail |
Slovenia | 162709 | pass | pass |
Denmark | 158649 | fail | pass |
Austria | 151687 | fail | pass |
Slovakia | 131578 | fail | fail |
Romania | 128779 | fail | pass |
Macedonia | 113035 | fail | fail |
Latvia | 112402 | fail | fail |
Bulgaria | 106492 | fail | fail |
Moldova | 99677 | fail | pass |
Cyprus | 99174 | fail | fail |
De voorspellingen zijn minder accuraat dan vorig jaar. In 2010 was 65% van de voorspellingen voor de eerste halve finale correct en 75% voor de tweede halve finale. Mogelijke reden hiervoor is dat de YouTube filmpjes van de inzendingen dit jaar moeilijker te vinden waren op de website van het Eurovisie Songfestival. Vorig jaar was er twee weken voor aanvang van het songfestival een duidelijk overzicht van de inzendingen en was goed te zien welk land in welke halve finale stond. Een dergelijke lijst was dit jaar 5 uur voor de eerste halve finale beschikbaar.
Het feit dat de filmpjes moeilijker te vinden waren, maakt de resultaten voor dit jaar wellicht minder betrouwbaar. Hoe meer mensen een filmpje bekijken, des te meer data er is, des te beter we iets kunnen zeggen over onze verwachtingen. Minder views betekent dus minder data. Het aantal views is dit jaar ook dramatisch lager. Vorig jaar werden de inzendingen voor de uiteindelijke finale 18.218.521 bekeken op YouTube, terwijl dit jaar de inzendingen die in de finale staan bij elkaar slechts 8.595.583 keer bekeken zijn. Er zijn dus 10 miljoen minder data punten dan vorig jaar, wat een mogelijke reden is dat de populariteit van een inzending op YouTube minder goed overeenkomt met de uiteindelijke score in de halve finales.
De spanning stijgt. Frankrijk of Hongarije?
Vandaag hebben we een nieuwe meting gedaan en zijn de views van de inzendingen die vanavond in de finale staan in kaart gebracht. Het belooft spannend te worden, want Frankrijk en Hongarije liggen dicht bij elkaar. Frankrijk staat bovenaan de lijst met 688.754 views en Hongarije volgt met 678.849 views. De nummer drie van de lijst is het Verenigd Koninkrijk, maar die moet het doen met 512.249 views. Het lijkt erop dat de strijd vanavond vooral plaats zal vinden tussen Frankrijk en Hongarije.
Minder extreem
Het verschil tussen de nummers 1 en 2 is dit jaar minder extreem dan vorig jaar. Vorig jaar voerde Duitsland de lijst aan met 5.5 miljoen views, gevolgd door Servië met 1.3 miljoen views. Dit jaar liggen de views tussen Frankrijk en Hongarije dichter bij elkaar. Van vorig jaar wisten we al dat het moeilijk zou worden om exacte posities te voorspellen, aangezien veel views erg dicht bij elkaar liggen. In 2010 was het echter wel mogelijk om een duidelijke nummer 1 aan te wijzen omdat Duitsland zo ver voor stond. Dit jaar kan dit helaas dus niet. Het is niet echt duidelijk waarom de mogelijke winnaar zo lastig te voorspellen is ten opzichte van vorig jaar, maar het zou kunnen dat dit ook komt door het tegenvallende aantal views dit jaar.
Het Dana International effect
Hoopvol stond ze in onze verwachtingen op een tweede plaats in de tweede halve finale: Dana International, de travestiet uit Israel die dit jaar opnieuw meedeed aan het Songfestival. Uiteindelijk moest Israel het afleggen tegen de concurrenten en heeft het geen plek kunnen bemachtigen in de uiteindelijke finale. Een mogelijke verklaring voor deze tegenstrijdige uitslag is nieuwsgierigheid. Een opzienbarend figuur als Dana International is natuurlijk altijd de moeite waard om even te aanschouwen op YouTube. Men is benieuwd waar ze dit jaar mee op de proppen komt. Het lijkt er dus op dat de comeback van een (opvallende) artiest veel views oplevert, maar dat dit niet per se wordt veroorzaakt omdat de kijker het lied goed vindt. Interesse en nieuwsgierigheid naar een oude bekende zijn mogelijke motivaties om de inzending te bekijken.
De voorspellingen voor vanavond
Hieronder DE LIJST waarmee de CrowdResearch crew gespannen voor de buis gaat zitten. Persoonlijk geven we Hongarije toch het voordeel van de twijfel. Niet omdat het een Oost-Europees land is (want zoals uit onze analyse vorig jaar bleek, eindigen Oost-Europese landen niet per se hoger dan West-Europese) maar omdat we denken dat het aantal views van Oost-Europese landen lager ligt dan vorig jaar. Omdat de filmpjes lastiger te vinden waren dan vorig jaar op de internetsite van het festival, hebben Oost-Europese inwoners misschien de filmpjes gemist. Internet is schaarser in Oost-Europa waardoor minder tijd is om uitgebreid te internetten. YouTube omploegen om op zoek te gaan naar een filmpje is minder snel een optie indien een filmpje niet meteen vindbaar is op de festival website. Het zou dus kunnen dat sommige landen belangrijke views uit Oost-Europa hebben gemist en daarom lager staan dan anders.
FINAL | # views on YT |
France | 688754 |
Hungary | 678849 |
United Kingdom | 512249 |
Russia | 485793 |
Germany | 476606 |
Estonia | 462048 |
Ireland | 426517 |
Sweden | 416190 |
Spain | 409353 |
Bosnia Herzegovina | 359569 |
Finland | 331965 |
Greece | 329691 |
Ukraine | 321990 |
Denmark | 265564 |
Georgia | 263652 |
Serbia | 258313 |
Switzerland | 254645 |
Slovenia | 237375 |
Austria | 229435 |
Italy | 210972 |
Lithuania | 209807 |
Azerbaijan | 209489 |
Romania | 204342 |
Iceland | 186828 |
Moldova | 165587 |
One Comment
Leave a ReplyOne Ping
Pingback:Update: Songfestival en YouTube » Robert van Eekhout